GÖREV
"Çocuklar geleceğimizin güvencesi, yaşama sevincimizdir. Bugünün çocuğunu, yarının büyüğü olarak yetiştirmek hepimizin insanlık görevidir."
Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK
Her 23 Nisan’da üstlendiğimiz Atamızın bizlere verdiği bu görev için, bu sene ULUSAL EGEMENLİK VE ÇOCUK BAYRAMI’NIN 101. YILI’nda Hacettepe Üniversitesi olarak Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK’ün özellikle
"Her çocuğun doyasıya yaşaması gereken 23 Nisan…” sözüne odaklandık…
Dünyanın ilk ve tek çocuk bayramını iki bağlantılı sergi ve 2021’in 23 Nisanı’nı "iyimserlik, canlılık ve enerji duygusunu"* destekleme aracı olarak değerlendirmek üzere uzun soluklu bir proje hazırladık. Hacettepe Üniversitesi mensupları olarak önümüzdeki 23 hafta boyunca ilaç olarak sanatı öne sürüp araştıracağız.*
* sanatın aslında halk sağlığını iyileştirme potansiyeline, sanatsal değerlerinin ötesine geçen bir değere sahip olduğu gibi çok yeni iddiaların peşinde koşacağız. Bizler sanat eserlerinin iyileşme sürecinde hastalara ve ailelere nasıl yardımcı olduğu hakkında çalışmak üzere kolları sıvadık. Sanat eserlerinin içeriği ile beynin ağrı, stres ve anksiyeteye tepkisi arasında doğrudan bir bağlantı olduğunu gösteren güncel çalışmalara koşut kanıtlar arayacağız.
HEDEF
Sanat, sergi ve koleksiyon ile mekanı değiştirmede amaç kısaca, çocuk zihnini hastalıktan uzaklaştırmak, doktor endişesini dağıtmak ve hastanede geçirdiği zamanı dönüştürmektir. Yüksek kaliteli kamusal alan hedefleyen bu türden bir müdahale sanat ve tasarım alanlarını kuşkusuz yakından ilgilendirir. Günümüzde, hastane ortamının terapötik süreç üzerindeki etkisine ilişkin araştırmalarla, sanatın tıbbi tesislere dahil edilmesi konusunda yeni trendler gelişmektedir. Bugün örnekleri hızla artan bizimki gibi girişimler, sanatsal objeleri ve etkinlikleri tıbbi alanlara eklerken tıbbi hizmetlerin verimliliğini artırmanın yanı sıra, hastane mimarisini de dönüştürmeyi hedefliyor.
Amacımız, sanat ve sağlık arasındaki bağlantıyı kurabilmek üzere yeni atılabilecek adımları belirlemek ve sanat ve sağlığı bir arada araştırmaya ilgi uyandırmak, sanatçıları konunun tam merkezine dahil etmektir. Bu konular, yoğun ve sürekli bir ilgiyi hak ediyor…
“23 Nisan I 23 Çocuk I 23 sanatçı I 23 Hafta I 2 Sergi”
Projesi bu çerçevede sanatı çağdaş tıbbi alanlara dahil etme olasılıklarının kapsamını araştırmak, çocuk ve hasta merkezli küratoryal bir etkileşim yaratmak üzere oluştu. Sanatın bu çok temel sorunu açıklığa kavuşturmak veya çözmek için girişimde bulunması, yaşadığımız Pandemi döneminde aciliyet kazanarak kaçınılmaz hale geldi...
Tam da bu noktada sanatın özellikle Pandemi döneminde sağlığı geliştirmek için üstlenebileceği sorumluluk olarak ortaya çıktı…
Böylece bizler Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi öğretim elemanları olarak özellikle de salgın dönemi ve sonrası iyileşme sürecinde sanatın oynayabileceği rolü ciddiye almak üzere kolları sıvadık…
Projenin tüm süreçlerinde vizyonu ve destekleriyle katkı sağlayan Rektörümüz Sayın Prof. Dr. Mehmet Cahit GÜRAN başta olmak üzere, gerçekleşmesinde önemli rolü olan İhsan Doğramacı Çocuk Hastanesi Başhekimi Sayın Prof. Dr. H. Serap SİVRİ ve ekibine, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde projeyi heyecanla yürüten Değerli Ekibime teşekkür ederim.
Bizler, Gazi Mustafa Kemal ATATÜRK’ün gösterdiği hedefte, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi olarak geleceği kuran nesiller yetiştirmek; “geleceğin aydınlığına kavuşmak”* üzere ve dünyayı daha yaşanabilir hale getirmek için heyecan ve umut dolu ve bir o kadar da kuvvetliyiz.
Prof. Dr. Nadire Şule ATILGAN
Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Dekan V./ Sergi Küratörü
Prof. Dr. Nadire Şule ATILGAN